Tuesday 10 January 2012

Panas !! Dr. Juanda Jaya Sifatkan PAS Masih Belum Matang !!

Dr. Juanda Jaya - Mufti Perlis
SHAH ALAM – Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya mengulas tindakan Pas yang dilihat sebagai tidak boleh menerima kritikan sekaligus membuktikan cakap-cakap mengenainya sebelum ini. "Berbeza pandangan adalah perkara yang mesti diterima dan ianya sebagai bukti kepada amalan demokrasi," kata beliau.

Menurutnya, tindakan terburu-buru Pas memecat Datuk Dr. Hasan Ali adalah tidak wajar sama sekali melainkan ianya berkaitan dengan masalah disiplin. “Tidak seperti UMNO dan DAP yang jauh lebih matang dalam menerima kritikan daripada pemimpin ,dan tidak pula mereka mengambil tindakan sampai ketahap memecat."

“Secara akademik, saya sendiri ada juga tidak bersetuju dengan tindakan Hasan dalam beberapa perkara, namun cara PAS menyelesaikan masalah ini seakan-akan keterlaluan dan tidak matang.”

“ Apa yang nak dibanggakan dengan laungan demokrasi dan semangat berjemaah jika berbeza pandangan pun PAS tidak boleh terima.” Tambahnya lagi, keadaan ini seperti wujud penguasaan satu kelompok pemahaman di dalam parti mereka.

“Untuk menjadi parti yang kuat dan diterima oleh majoriti rakyat, sikap enggan menerima perbezaan pendapat tidak patut ada dalam sesebuah parti, ini bagi menghidupkan demokrasi yang sebenar, barulah layak untuk menerima amanah dalam menerajui negara,” katanya.

Sumber : Keris Pusaka [KLIK DI SINI].

No comments:

Post a Comment